söndag 30 mars 2014

Old Town San Diego


Vår andra dag, i tordags, tog vi oss till Old Town, här i San Diego. 
Vi löste dagsbiljetter för Trollyen och susade iväg, Första stoppet var ett köpcenter som ligger i utkanten av staden. Där besökte vi Apple och det inhandlades en 5S till Chrisitna. Det tog en j...a tid.... Av någon anledning måste dom avinstallera något och uppdatera något annat i den alldeles nya telefonen som inte varit ur sin förpackning.... Man sa att det var för att synkronisera den mot den gamla telefonen för att man skulle kunna föra över sina filer via Icloud.  Ok, men varför var det den nya telefonen som skulle avinstalleras uppdateras osv..... ?  Nåja  timmar tillbringades inne på apple,  När dom var klara funkade inte Christinas simkort och dom hävdar att det finns en spärr på kortet, vilket gör att man inte kan använda det i någon annan telefon utan att gå till telefonbolaget och häva spärren. ?  Bra ide, men just nu när det är ganska långt till Movistar kändes det lite:  Suck !  Som tur är har vi fler telefoner om det skulle vara nåt.



Jag införskaffade mig ett amrikanskt kontantkort med obegränsat av typ allt, internet,sms,samtalstid ...  Jag låste upp min gamla 4S innan vi åkte iväg, Ville kunna bli nådd från Europa utan att det skulle kosta skjortan , men när jag betalt,fått det installerat och kortet är aktivt får jag veta att det kostar ju 3 dollar i minuten att svara om någon ringer mig från utlandet : Suck igen
Men men, nu har jag internet på telefonen och kan chatta skypa med mina barn i alla fall !!



Efter telefon affärerna tog vi trolleyn till Old Town. Ett mysigt litet kvarter i mexikansk stil, trots att det ligger i Usa, men jag antar att det en gång i tiden kanske var Mexiko där vi står just idag.  San Diego självt verkar vara för nytt att ha en egen gammal stad.....

Det kostar inget att gå in, man kan strosa runt lite och titta på husen som ligger som i ett kvarter ungefär, Nu kom vi ganska sent på eftermiddagen och det var torsdag. Showerna hade redan varit, men det gjorde inte så mycket .....  Vi gick runt och fotograferade i mängder, i vår egen takt.. dvs inte så fort!





Det finns mängder av "affärer", turistfällor med andra ord. Vi gick och tittade lite och Christina kunde snabbt konstatera att mycket av det som såldes kom från Peru eller Kina och inte Mexiko eller ens USA som vi ju är i.  Men så är det väl överallt idag.  Lite mysigt var det ändå att gå runt och titta lite.  Dock köpte vi inget
Jag ångrar lite i efterhand att jag inte köpte kakelplattan nedan... Den är mexikansk och symboliserar festen man gör för sina döda.  Tydligen tar man mat och hela släkten med sig till kyrkogården och ställer till med fest för att festa med sina nära och kära som inte längre finns med oss. 
Det fanns här i Old Town mängder av figurer,kakelplattor,tavlor mm med dessa döskallar. I stort sett alla lika färgglada som kakelplattan nedan.



Naturligtvis åt vi här också, satte oss på ett mysigt litet torg, tog en Marguerita och beställde in enchiladas,  ( fick peta bort alla kolhydrater, men resten var gott)  Idag är vi ju vana att kunna äta mat från olika delar av världen, överallt i världen, så det kändes inte så exotiskt, men i alla fall.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattvakt