söndag 9 mars 2014

Montjuic Den magiska fontänen i Barcelona

  Igår kväll var vi ut och turistade lite här i Barcelona, jag & Emelie. Vi tog oss till Plaza de Espana  Här ligger en gammal tjurfäktningsarena man har gjort om till ett köpcenter. Häftig idé.....  Dock var inte själva köpcentret nåt vidare.  Men man kan gå ut allra högst upp och se nästan hela staden  Utifrån är köpcentret helt ok  Inuti ganska tråkigt.


Orsaken vi tog oss hit var egentligen inte tjufäktningsarenan utan en fontän. 
 Font Montjuic


Den byggdes 1929 i samband med en världsutställning  3000 personer arbetade med den i 1 års tid 
Här ligger också ett museum, konstmuseum  men där var vi inte in ...  Vi tog oss dock ända upp, satte oss ner och fikade en stund.  Som tur var fanns det ett antal rulltrappor att ta för att komma upp, annars hade jag nog inte klarat alla dessa trappor.  Även här uppe såg man hela staden och det var hur mycket folk som helst.


Ofta tänker man : orka ta sig ända dit upp, men i längden vinner man på att ta den där sista jobbiga biten också Och igår gjorde vi verkligen det.. Det var mycket vackert och värt mödan helt klart  




Klockan sju satte man igång fontänen och skådespelet började.  Mycket vackert och vi var glada att vi inväntade mörkret.  Det var mycket folk men ändå inte mer än att det gick att komma fram, jag kan tänka mig hur det ser ut här när våren kommer igång och turistsäsongen sätter fart....   Är ganska tacksam att vi var här nu och inte då.   
Känner mig nog lite priviligerad som har möjligheten att besöka när som helst, Emelie bor ju här.  Att kunna upptäcka staden utan att det är miljoner miljoner med turister överallt..  Det finns ju nu med i och för sig, jag tex. Men inte den mängden som kommer mot våren och sommaren 

Jag spelade in lite grand och här kommer  2 st små filmsnuttar  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattvakt