torsdag 10 april 2014

Costa Rica


Costa Rica,  ja vad ska man skriva om Costa Rica ?  -Varmt så in i helvete !!! 
Ursäkta språket men det var verkligen så varmt  Säkerligen 40 grader, typ och hård blåst. 
Vi hade en kortare utflykt, då vi när vi beställde inte tyckte att det fanns så mycket att välja på. Vi hade inte heller lust att vara borta i 9 timmar för att åka till regnskogen, dessutom var det hängbroar osv som fick mig att direkt välja bort just den utflykten…  Jag är lite höjdrädd, så att säga.  Och tur var väl det för när vi pratat med andra som var på den utflykten så var de inte speciellt nöjda. Regnskogen var torr och inte ett dugg grön, de hade inte sett några djur överhuvudtaget. 







Vår utflykt varade i 3,5 timme. Vår guide började prata direkt och sedan slutade hon inte fröns 3,5 timme senare.  Man orkade inte lyssna på henne, utan jag slumrade till i bussen. Det fanns just inte mycket att titta på då landskapet såg likadant ut  Torrt torrt och ännu torrare, smutsigt rent av skitigt och väldigt fattigt.  Trots detta stod vår guide och pratade om deras välstånd och att de har det så bra, delvis pga att skolan är obligatorisk ( dock inte när kaffebönorna skall plockas, då är det lov). Men man såg tydligt fattigdomen.  
Costa Ricas inkomstkälla nummer ett är microchip och det är Intel som har sin fabrik här, dock har de nu meddelat att Intel skall lägga ner sin fabrik i Costa Rica och flytta till Asien.  Man undrar lite hur det då skall gå för landet, när det mister sin största inkomstkälla ?
Costa Rica har insett att de inte kan tävla vad gäller kaffe i kvantitet utan man satsar istället på kvalitet..  En kaffeplantas första skörd kastar man för den är för dålig, ju äldre plantan blir desto bättre kvalitet. Man odlar kaffesorten Arabica, som enligt vår guide skall vara den allra bästa.  - lite lyssnade jag nog ändå …





Vår färd går till Esparza, där vi på ett litet torg i en liten by får en dansuppvisning av skolbarn från byn.  De är jättesöta men det tog för lång tid, det hade räckt med ett par danser och inte en dryg halvtimme, tilläggas skall att vi fick sitta/stå i solen …… 
De hade också dukat upp en liten marknad, och när jag säger liten menar jag liten .. Dock var det byborna som sålde, så jag köpte min magnet (köper alltid en magnet på nya ställen), jo jag köpte den här, då det kändes som att även om det inte är mycket pengar, så kommer de i alla fall till rätt hand. Och vid nästa busstopp kändes det ännu bättre att jag handlat av lokalbefolkningen i den lilla byn Esparza, för nästa stopp var en souvenirshop !!  Va ?  Vi fick 25 minuter på oss, att inhandla vatten, gå på toaletten och handla om man så ville.  Det kändes rätt bra min med redan inköpta sak.  
Sedan gick färden vidare ner mot havet igen, och vi kommer tillbaka till "vår" båt. 
Christina och jag bestämmer oss för att vi går ombord och äter lunch och efter det går vi av igen och ser oss omkring i den lilla hamnstaden.  Hamn och hamn ?  Det är en lång pir med plats för ett kryssningsfartyg på var sida. Inget mer 

Den här dagen blåser det så, att vår lilla skuta står med motorn igång för att hålla sig kvar vid piren, när det inte hjälper helt och fullt, ställer man en mindre båt mot våran - även den lilla igång, den liksom puttar in vår skuta mot piren.   Kaptenen meddelar runt fyra tiden att så fort alla är ombord, går vi….  oavsett utsatt tid som var 6,30.  Nu var det ju bara det att alla kom inte ombord tidigare som han hade önskat vår norska kapten,  sista person ombord var en minut sen, dvs 6,31.  



Nåja, innan dess hade Christina och jag varit ut på "stan" och det var inte heller mycket att ha, grusvägar, sand som yrde i hettan.  Jag frågade en expedit i en affär om det var ovanligt varmt, men fick svaret  - Idag är det ju vind som friskar upp. 
Det finns lite stånd alldeles intill stranden, turistfälla, souvenirer … vi strosar lite, man orkar bara inte gå fortare i värmen… Christina hittar något som hon frågar om priset, men får inget svar… ingen som lyssnade. Hon frågar igen,men det verkar inte som man vill sälja något för det kommer ingen och ingen svarar ??







  Så vi går vidare och dom får sitta kvar med sina souvenirer.  Vi hittar dock en man som vill sälja tröjor han tryckt själv, så där köpte vi några linnen…. 
Vi tröttnar på nonchalansen, värmen och att det inte riktigt finns något att se… Så vi går ombord och tar oss en siesta istället !! 
Costa Rica blev en besvikelse, även om det var intressant att se så kommer jag inte att återvända hit. Då finns det en hel mängd öar i Caribbean som lockar betydligt mer !!

Vi har hört från såå många att den här Panama kryssningen är sååå fin och såå fantastisk så nu är det upp till bevis.  Imorgon kommer vi till själva kanalen och skall slussas  Då får vi se om de har rätt ….   Jag förväntar mig inget, då förväntningarna hittills inte infriats.  

Ha en bra helg 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattvakt