Alla precis alla ville se soluppgången här i Panama och alla var alltså vakna och på däck. Vi var precis vid Panama City och kunde se skyline från båten, dock var det så disigt att det blev inga fina foton av det..
Vi började slussas klockan 8 på morgonen. På varje sida finns 3 sk chambers, på Stilla havets sida är det först 2 chambers ( Miraflores Locks) Miraflores sjön och sedan den tredje chamber, Gatun Lock, innan man kommit upp till den stora sjön Gatun Lake.
Bägge sjöarna är konstgjorda och den största Gatun Lake ligger 26 meter över havet, man åker alltså först upp sedan ner. Hela sträckan är 80 kilometer lång och man färdas alltså genom slussar och 2 sjöar för att komma ut på andra sidan.
Under tiden man byggde kanalen forslades över 200 miljoner kubikmeter material bort. Slussen öppnades 1914, man firar alltså 100 års jubileum i år !!
Sedan öppningen har mer än 1 miljon skepp från världens alla hörn passerat kanalen.
Jag köpte ett par vykort att fotografera av, för att visa hur det såg ut när man byggde kanalen i början på 1900 talet…
Idag är det endast 8 % av världens skepp som inte kommer igenom, de är alltså för stora… Ja ni ser ju på bilderna hur liten plats det är på sidan om skeppen…
Man håller på och bygger en ny, eftersom man inser att alltfler skepp kommer att bli förstora. De nya slussarna kommer att vara 427 meter långa och 55 meter breda, det är lika mycket som fyra fotbollsplaner. Alltså varje "bassäng" har den storleken och det är som jag sa innan 3 stycken på var sida… Jag vet att man började bygga, pengarna tog slut men nu är man i gång igen. Det var sagt att det skulle vara färdigt 2015, men det lät på vår guide som om man har samma fördröjning, typ som tunneln genom hallandsåsen. Återstår alltså att se om 10-15 år om den är klar …..
Det var väldigt intressant att se, att åka genom kanalen. Alla på vårar skepp sprang omkring med kamera och fotade hejvilt.
På kvällen fick vi alla diplom för att vi åkt genom kanalen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar