måndag 14 april 2014

Indianer i Panama


Colon, Panama

Vi åkte alltså genom kanalen och kom ut i Karibiska havet, eftersom man inte får vara mer än 24 timmar på Panamas vatten, så var vi tvungna att åka ut och sedan återvända för att komma till staden Colon i Panama. 










Jag hade bokat en utflykt för dagen och vi åkte iväg i buss för att sedan byta till båt. Vi skulle åka till Gatun Lake och först åkte vi runt lite grand och vår skeppare höll utkik efter djur av olika slag.















Vi fick se apor, som jag hann fotografera.  Vi såg också krokodil, men den hann dyka ner i vattnet innan jag ens hann tänka kamera.  Tukaner flög runt oss men de var så snabba så det fanns inte en chans att få ett skarpt kort. 







Vi åkte i olika förgreningar av floden ,som går genom regnskogen. Floden, The Chagres River förser så småningom slussarna med vatten, precis innan den kommer fram till själva sjön Gatun Lake
Det var fint väder och super härligt att sitta längst fram och känna vinden,  det är där ni hittar mig på en båt… längst fram  ha ha. Älskar att åka båt, gärna fort också ……


Vårt mål var en liten ö,Amburumbia Puru Island, där The Ember Indians lever.  De är totalt ca 35 000 st i Ember stammen men på den här ön bor endast 7 familjer. De får inte odla mer än de själva förbrukar och har alltså svårt att finna inkomster. Därför tar man idag emot turister, man väver olika ting av fibrer man plockar ur stammen av en palm.  De bleker fibrerna för att sedan kunna med hjälp av naturen, alltså växter mm kunna färga fibrerna i olika färger. 
De bjöd på en enkel dansuppvisning och visade runt i sitt läger och naturligtvis sålde sina alster. Här fanns inte en tanke på att pruta, de behövde varje krona de kunde få in. Självklart handlade jag lite innan det var dags att åka igen.

















Nedan några äldre damer av Indian stammen, inne i staden.  de stod vid vår terminal för att sälja mer av sina produkter...



Vårt nästa stopp var ett besök på Gatun Lock, men det skrev jag ju om i det tidigare inlägget så det kommer det inget av här


Dagen var mycket trevlig och överträffade helt klart förväntningarna…  Jag vet att jag klagat lite tidigare på andra orter vi varit och det är väl så, att en del kommer jag inte återvända till men samtidigt har det ju varit intressant att se, jag vill inte ha det ogjort heller…

Morgondagen skall tillbringas i Colomiba, Cartagena   

Här, en liten hungrig stackare på spåret....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattvakt