lördag 1 december 2012

Smörgåstårtans dag 1 dec 2012


Den 1 december var det smörgåstårtans dag, ordnad av Dessi & Sussie. En ny tradition här på kusten som ordnades för andra gången .. När det är trevliga saker som ordnas kan vi vara väldigt snabba på att göra det till tradition.. Den här grejen blev tradition redan efter första gången …. I år räknade Sussie & Dessi till 70 st deltagare WOW …Vilken uppslutning!!!
Alla som tog med sig en smörgåstårta fick äta och dricka gratis … Jag var en av de 8 som hade med sig : Så här såg mitt bidrag ut
Ärligt talat så är det ju ett jäkla jobb att göra en smörgåstårta, mest för att det är kladdigt och det blir så himla mycket disk…. Jag i alla fall håller på med flera olika röror, olika sorters ostar, olika sorters skinkor och så blandar man lite Så det blir att använda alla skålar man har……. Frågan är om det egentligen märks, sen i tårtan när man äter den, att det är flera olika lager av olika sorters ost o skinka tex ?
I min hade jag nog kunnat göra det betydligt enklare för mig… o blanda alltihop i 1 bunke, Jag märkte då inte de olika lagren som jag gjort, när jag åt den !! ( Min dotter talar alltid om för mig att jag behöver inte göra mat till ett helt kompani, men hur gör man mindre då ? Hon har de senaste åren påpekat vid flera tillfällen, när jag lagar mat… att Joakim har faktiskt flyttat hemifrån ……. )
Men, tillbaka till smörgåstårtorna : Alla hade varit jätteduktiga och utbudet var stort :
Jag kommer inte riktigt ihåg vem som hade gjort vad, men den här sista hade Lars & Kerstin Andersson gjort.. och att jag kommer ihåg det beror på att det var lax, som är sååå gott !
Man skulle göra en tårta som skulle räcka till 10 personer och när man såg alla som var där tänkte i alla fall jag först, HUR ska det räcka till alla dessa ?… Men det gjorde det gott och väl !! Alla kunde ta flera gånger och till o med personalen fick smaka !!
Hur var det nu Dessi & Sussie ? Jag har hört rykten om att personalen skulle utse den godaste ?
De som inte gjort någon tårta fick äta till priset av 3 €, ja du såg rätt .. 3 € !!! och så fick dom naturligtvis betala sin dricka själv då… Jag som gjort tårta behövde inte betala, men eftersom jag hade bilen med mig var jag ganska billig i drift ….. Nu gjorde jag ju inte tårtan för o få gratis dricka, jag tycker det är väldigt kul med såna här tillställningar och att bidra
Här kommer några bilder på några av deltagarna, jag tog betydligt fler bilder men de här var dom som vart nåt ….
Sä här kan det bli när man lånar ut kameran till Dessi :
opps det vart suddigt ….

Sorry Dessi vet att du tog fler, men kunde inte låta bli o lägga upp denna ….
Lite fler bilder på folk :
Till sist ETT STORT TACK till DESSI & SUSSIE som fixade detta och såg till att traditionen fördes vidare för andra gången !!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattvakt