onsdag 4 november 2020

Kokar ärtsoppa med både fläsklägg och sidfläsk !!

 Kokar ärtsoppa med både sidfläsk och lägg

Det kommer bli så gott 

1,5 kg fläsklägg ca 65 kr

Rimmat Sidfläsk 500gram ca 45 kr

1kg ärtor ca 15 kr

lite kryddor som timjan mejran och lagerblad som

redan fanns, några pepparkorn också men inget salt överhuvudtaget  ....  

Så totalen är ca 125 kronor.   Det bör bli ca 15 - 16 portioner = ca 8 kr per portion 

Fläskläggen kokade jag igår kväll i ca 3 timmar (kunde nog gått en halvtimme till )



Jag la också ärtorna i blöt i ca 12 timmar ...

När fläskläggen känns klar ( köttet ska lossna av sig självt ). Ta upp köttet och 
låt buljongen bli kall 
rensa lägget och plocka ut köttet och släng resten. Buljongen ska kallna så du 
kan skumma bort fettet som lägger sig ovanpå ytan  Sila buljongen och använd sedan
den att koka ärtorna i ... 
Ärtorna är rensade och buljongen silad = dags att börja koka.  Jag la i sidfläsket ner bland 
ärtorna och buljongen för att koka med och lämna mer smak. Dock skar jag bort svålen först.

Nu ska det koka i ca 1,5 timme  sen tar jag upp fläsket och låter det svalna så jag kan hantera
det då det nu skall skivas upp i mindre tärningsbitar och sen ner i soppan igen. Vill inte ärtorna
gå sönder så använd en potatisstöt eller koka längre ..  
Blir soppan för tjock = mer vatten 

Det är lite förberedelser o så  Lite kladdigt att rensa fläsklägget  men doften som börjar sprida
sig i huset .. det kommer vara värt kladderiet ... 
Ärtsoppa är en av de rätter jag lärt mig älska i ganska vuxen ålder ..  I början av min vuxna tid så kunde jag inte tänka mig att äta det men nu är det en klar favorit. Konstigt hur man ändrar smak eller hur 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattvakt